Co (ne)dělat, když vytváříte postavu 1/2 | Textová RPG

10. února 2016 v 19:29 | ichi |  Textová RPG
Po přečtení pravidel hry a zjištění, co si můžete a nemůžete dovolit, přichází konečně ta úžasná část! Vaším úkolem je popustit uzdu své fantazii a vymyslet postavu, za kterou budete ve hře účinkovat. Není to super?! Raději zadržte, než necháte vaše prsty běhat po klávesici. Ráda bych vám ukázala několik základních chyb, jimž je třeba se vyvarovat.

Formulář

Pozorně si projděte stránku, na které se nachází informace ohledně technických záležitostí dané hry. Je téměř stoprocentně jisté, že právě tam naleznete formulář, který by vám měl pomoci s tvorbou postavy. Vyplňte jej.
Formuláře samozřejmě nejsou jednotné pro všechny hry; textovka z reálného světa bez prvků fantasy určitě nebude mít na výběr z ras, jako jsou elfové či dryády. Společnými rysy takového formuláře však bývá jméno, příjmení, věk, pohlaví, vzhled, povaha a historie, popřípadě schopnosti. Alespoň toto byste o své postavě měli vědět. Ovšem čím víc údajů o své postavě vymyslíte, tím víc bude živější. Přesto nezapomínejte, že kvantita není totéž co kvalita.

Vyplněný formulář

Hotovo? Právě jste stvořili něco, čemu se říká životopis postavy nebo také OC (z anglického original character neboli vlastní postava). V textovkářském slangu mu říkáme živoťák.
Prosím, přečtěte si jej ještě jednou a mějte na paměti níže uvedené řádky. Jsou totiž chyby, kterých se dopouští velké procento začátečníků a ze kterých administrátorům krvácí oči, zatímco z nich slova případného nováčka s až příliš bujnou fantazií dělají alkoholiky. Věřte, těm chybám se opravdu DÁ předejít.

Jméno a příjmení

Je důležité uvědomit si, v jakém světě či na jakém území se textová RPG nachází. Představte si, že do třídy ve hře, která se odehrává na obyčejné české škole, přijde dívka, která se jmenuje Daisy Star Wild, a přesto není cizinkou. Její rodiče se jí asi chtěli pomstít, nemyslíte si?
Zkrátka a dobře, zamyslete se nad jménem a vymyslete nějaké hezké, ale raději v rámci světa textovky, do které chcete postavu přidat.

Váha a výška

I s těmito údaji může být velká legrace. Mnoho lidí si s výškou neláme hlavu, prostě do údaje prdne nějaké číslo a tím to hasne. Jiní si zase řeknou, že být čahoun je cool, a své dvanáctileté postavě napaří neodůvodněné dva metry (asi moc STH. O.o). Uvažujte o věku vaší postavy a též i o oblasti, ze které pochází.
Jako v předchozím bodu uvedu i zde konkrétní příklad, související se mnou milovanou rasou, a řeknu to krátce a výstižně. Umíte si představit dvoumetrového trpaslíka? Geralt by nestačil zírat. :D
Co když nevíte, kde se nachází průměr? Zeptejte se administrátorů, od toho tam jsou! :3

Vzhled

Vzhled je občas obrovský kámen úrazu. Je důležité zvolit vhodnou kombinaci vlastností, které zapadnou do kontextu hry. Konkrétní příklad? Pankáč s piercingy po boku Halta střílející šípy po banditech jakožto jeho učeň není úkazem dobře zvoleného vzhledu. A ano, i takoví se najdou.
Zároveň si dávejte pozor na barvy. Pochybuji, že chudá lidská pradlenka v historicky podložené hře bude mít růžové vlasy a fialové oči.

Povaha

Hezky rozepsaná a vyvážená povaha postavy je něco naprosto nádherného, vykouzlíte tím úsměv na tváři jak schvalujícího administrátora, tak hráčů, se kterými přijdete do styku. (Já mám na krajíčku, když něco takového vidím.)
Nesmíte zapomenout, že každý člověk má dobré i špatné vlastnosti, které je třeba vyrovnat. Navíc, vlastnosti by se neměly navzájem vylučovat. Nelze zkrátka napsat, že postava zmlátí každého na potkání a vychází dobře s lidmi. Ano, znovu, i takoví se najdou.
Další častá chyba se týká spíše textovek, které jedou podle příběhu nějakého díla. Občas se stává, že (budoucí) hráč prostě vezme některé postavy z onoho díla a začne k nim svou postavu přirovnávat, ačkoliv s nimi herně nemá nic společného. V nejhorším případě napíše jednu jedinou větu: "Je asi jako *doplňte jméno postavy z příběhu*." Nedělejte to. Administrátor má totiž pak pocit, že nedokážete vyjádřit vlastní myšlenky a neumíte popisovat, což není moc fajn předpoklad pro člověka, který chce psát textovou hru, v níž právě o takové věci jde. Na druhou stranu, snaha se cení. Kostrbatý popis povahy máme radši než výše zmíněnou hrůzu. Proč? Protože se s tím dá pracovat. Znám lidi, kteří se díky textovkám vypracovali. (Třeba já. xD)
A ještě jedna rada nakonec odstavce. Než začnete pracovat na povaze, sepište nejprve minulost vaší postavy. Hodně vám pomůže. :3

Historie

Jde o potencionálně nejděsivější část jak pro hráče, tak pro schvalujícího, tomu věřte. :D
Právě zde musíte uhlídat, abyste nepopustili uzdu fantazii až moc. Zavřete oči, v klidu se zamyslete a podle nároků textovky, do níž postavu tvoříte, promyslete příhody vaší postavy.
Nejlepším způsobem je zachytit nejdůležitější okamžiky v minulosti a stručně a výstižně je popsat. Velmi důležité je také nezapomenout na rozhodnutí, která vlivem oněch okamžiků postava uskutečnila, zachytit vývoj její osobnosti až do bodu, kdy začínáte ve hře. Odpusťte si sáhodlouhé popisy, ty do historie většinou nepatří. Věřte, že po třech takových dlouhatánských živoťácích, které mohly být tak o dvě třetiny kratší, má schvalující v hlavě takový maglajz, že se půjde raději prospat. Nikdo vám samozřejmě nezakazuje promyslet vše do nejmenších detailů, ale ty si můžete nechat pro sebe, případně pro zájemce. V historii je vynechte.
Proč nás to tedy zajímá, když nechceme detaily?
Právě historie ve schvalujícím vytvoří představu o vašich pisatelských schopnostech. Schvalujícího většinou zaujme právě kvalitní a výstižný popis, nikoliv sáhodlouhé brblání o ničem, jen aby se neřeklo, že je to krátký. Historie postavy je spíše takový výtah, ne povídka ani román. :3
I tady musím varovat před trendem "je jako tenhle a tamten". Není nic otravnějšího, než když se příběh vašeho OC shoduje s vaší oblíbenou postavou z onoho díla.
Zároveň byste také neměli minulostí postavy zasahovat do daného děje díla a hry.

Schopnosti

V závislosti na žánru si můžete vymyslet pro vaši postavu různé schopnosti. Nepřehánějte a zaměřte se na zkušenosti, které postava doposud získala. Zde vás odkážu například na anime Naruto, kde jsou schopnosti popsány různými technikami rozdělenými do tříd podle náročnosti. Je jasné, že ninja začátečník nebude jen tak schopný zvládnout techniku náročnou i pro o dvě hodnosti vyššího ninju, že?
A pak je tu další druh lidí, které popisuje jednoduchá věta: "Středoškolská dívenka ovládá větrnou magii, ačkoliv ve světě, v němž se nachází opravditánsky opravdu žádná magie není." To taky nedělejte.

I schopnosti musí být podložené zkušeností a hlavně vyvážené. Postavy typu "umím úplně všechno" vám přijmou, avšak s tím, že vše umí průměrně a v ničem nevynikají.

Příště

V příštím článku si ukážeme, čeho všeho může být člověk schopný. Čekají nás dvě celebrity: Mary Sue a Gary Stu! :D
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Avannea Avannea | E-mail | Web | 11. února 2016 v 15:03 | Reagovat

Super! Super! Super! Další část...! :-D

2 ichi ichi | E-mail | Web | 11. února 2016 v 17:23 | Reagovat

[1]: Dík! Dík! Dík! :-D

3 Avannea Avannea | Web | 11. února 2016 v 17:24 | Reagovat

[2]: :-D  :-D  :-D

4 terkamatouskova terkamatouskova | Web | 12. února 2016 v 13:47 | Reagovat

díky za infa :-)

5 Ki Ki | E-mail | Web | 13. února 2016 v 13:06 | Reagovat

Už se těším na Mary Sue a co nám k ní povíš xD
S tím "jen aby se neřeklo, že je to krátký" mám kolikrát problém, přesně tohle si totiž říkám a pak to hrozně kazím - nejen v RPG xD

6 ichi ichi | E-mail | Web | 13. února 2016 v 13:23 | Reagovat

[5]: Vždycky, když mám pocit, že píšu jenom proto, abych povídku/příspěvek/blabla natáhla a ještě z nich něco z posledních sil vyždímala, prostě psát přestanu a vrátím se k tomu třeba za hoďku dvě. :3 A domluvit se přece dá vždycky. Každej má někdy spisovatelský vokno. (Já ho měla teďka půl roku. xD) :3

7 Ki Ki | E-mail | Web | 13. února 2016 v 13:34 | Reagovat

[6]: Tak doufám, že tě už spisovatelský blok přešel! Ráda od tebe čtu články :3 (Ale teď odpovídáš mnohem rychleji na komentáře, než jsem čekala - stále jsem ještě nedopsala všechny komentáře, ve kterých jsem se chtěla vyjádřit xD)

8 ichi ichi | E-mail | Web | 13. února 2016 v 13:42 | Reagovat

[7]: Docela jo. xD Jsem ráda, že máš ráda mé články. :3 Tys mě zas naučila číst creepy záhady. (Páč je píšeš suprově. ˘^˘) :-D
A odpovídám tak rychle, protože mě blog upozorňuje na komentáře přes mail a používám Outlook. :D

9 Ki Ki | E-mail | Web | 13. února 2016 v 13:49 | Reagovat

[8]: To je pěkná věta xD
Ahá, tak tím to bude, že lidé s e-mailem na seznamu odpovídají tak rychle xD (děkuji za vysvětlení) A já schválně vytvářela gmail, aby mě poinformovával mobil!

10 ichi ichi | E-mail | Web | 13. února 2016 v 14:00 | Reagovat

[9]: Však Outlook můžeš nastavit pro jakoukoliv službu, ne? 8-O

11 Ki Ki | E-mail | Web | 13. února 2016 v 14:43 | Reagovat

[10]: To, upřímně, netuším, nikdy jsem ho nepoužívala xD Jen jsem měla pocit, že na e-maily na seznamu nefunguje...

12 Remy Remy | 14. února 2016 v 15:31 | Reagovat

Když to vezmu z pohledu administrátora musím souhalsit. Někdy mě vážně vytočí když vidím povahu a tam napsáno
"Je milá, ale umí se naštvat"
Tohle když vidím tak se mi chce křičet.

13 ichi ichi | E-mail | Web | 14. února 2016 v 21:02 | Reagovat

[12]: Já jsem taky celkem milá a umím se naštvat. :-D Ale asi chápu, cos tím chtěla říct. xD

14 Remy Remy | Web | 16. února 2016 v 13:06 | Reagovat

[13]: myslela jsem že má v povaze jen tuhle větu :D

15 ichi ichi | E-mail | Web | 18. února 2016 v 16:55 | Reagovat

[14]: Jo ták! :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama